I. Treinkaartjes kopen voor Frankrijk
Treintickets naar Parijs
Met de Eurostar reis je in minder dan 3,5 uur van Nederland naar de Franse hoofdstad: de snelste en wat ons betreft de meest ontspannen manier om in de binnenstad van Parijs te komen! Treinkaartjes naar Parijs boek je eenvoudig via eurostar.com, de website van deze bekende treinverbinding van Nederland en België naar Gare du Nord. Eurostar-tickets naar Parijs zijn te koop vanaf 3 maanden voor vertrekdatum en op dat vroegste moment vind je ook de goedkoopste kaartjes. Voor de bestemmingen (Marne-Vallée/Disneyland Paris) begint de verkoop van Eurstartickets al 4 maanden van te voren. Lees dit artikel voor meer tips voor de Eurostar naar Parijs.
Tickets naar andere bestemmingen in Frankrijk
Je kunt in principe alle treinreizen naar Frankrijk reserveren via de website van NS Internationaal. Maar je kunt tickets ook via de website van de Franse spoorwegen boeken – SNCF Connect (sncf-connect.com/nl-nl) – en wij vinden dat makkelijker.
Rechtstreeks naar Zuid-Frankrijk of de Franse Alpen
In de zomer rijdt er ook een Eurostar Sun rechtstreeks naar Zuid-Frankrijk, waarbij je niet hoeft over te stappen in Parijs. Dito in de winter voor de Eurostar Snow, die rijdt naar diverse bestemmingen in de Franse Alpen.
Nachttreinen in Frankrijk
De SNCF heeft diverse Lignes de Nuits, Intercity’s die ’s nachts rijden. Voordeel is dat je een hotelovernachting bespaart en ’s ochtends al vroeg op bestemming aankomt. Er zijn nachtverbindingen vanuit Parijs met o.a. naar Nice en andere plaatsen aan de Côte d’Azur, Montpellier en Perpignan, Toulouse, Rodez, Tarbes, Briançon (Zuidelijke Alpen), Aurillac (Auvergne). Er zijn in deze nachttreinen zitplaatsen (al vanaf €19) en slaapplaatsen (vanaf €29). Vrouwelijke reizigers kunnen bij de reservering aangeven dat ze een ‘Ruimte Vrouw alleen’ willen (couchette met enkel vrouwen). Ook bestaat de mogelijkheid een couchette (4-6 pers.) te privatiseren (kies ‘Espace Privatif’).
Twee reisvoorbeelden met de nachttrein: Parijs-Antibes (Côte d’Azur): ca. 20.00 uur-9.00 uur (vanaf €53 in een couchette) of Parijs-Toulouse: ca. 21.45 uur – 6.30 uur (vanaf €45 in een couchette).
Waarom is het handig om tickets te boeken via de website van de SNCF (Franse Spoorwegen)?
Nu e-tickets bestaan, kun je met een creditcard ook vanuit het buitenland treinkaartjes bestellen op deze website, die wat makkelijker in gebruik is dan die van de Nederlandse spoorwegen. De website van de Franse spoorwegen (vertaald in het Nederlands) heeft een aantal interessante gebruiksvoordelen. Zoals:
– De mogelijkheid om gratis opties te nemen op tickets van je keuze (je reserveert een reis en een tarief kosteloos voor max. een week).
– Je kunt je treinkaartjes ‘ticketless’ ofwel digitaal bestellen als e-tickets en onderweg op je telefoon laten zien als QR-code.
– Ook de smartphone-app van SNCF Connect is handig, met alle info over je reis bijeen. Inclusief realtime informatie over het spoor waar je overstap-trein vertrekt, eventuele vertragingen, etc.
– Zowel via de website als via de app van de SNCF kun je je reis eenvoudig wijzigen of annuleren.
– De website heeft een ‘prijskalender’, die de goedkoopste tarieven toont rond gegeven reisdata.
Maar wat als je problemen of vragen hebt mbt je reservering bij de SNCF?
Hoe zit het als je een probleem heb met je ticket en je hebt op die Franse site geboekt? De NS Internationaal heeft een uitstekende klantenservice per telefoon, maar moet je nu dan ineens met de Franse spoorwegen gaan bellen? Is dat niet onhandig?
Het verdere contact over je treinreis verloopt dan inderdaad via Frankrijk. Maar dat is minder ingewikkeld dan het nu klinkt. Ten eerste kun je zoals gezegd veel zaken met je tickets zelf oplossen via de (ook Nederlandstalige) app SNCF Connect. Ten tweede heeft de SNCF 2 Engels gesproken klantenservices per telefoon, die prima werken. We hebben ze getest: ze werken zelfs beter dan de binnenlandse Franse klantendienst, want kortere wachttijden (en al helemaal als er een staking over andere bijzondere situatie is). Dit zijn de nummers.
SNCF Internationale Klantenservice: +33 (0)1 84 94 36 35 (bereikbaar: 7/7, 8-20 uur)
Voor het bestellen/betalen van nieuwe tickets, wijzigen/annuleren van bestaande reserveringen via SNCF Connect, info over stakingen, terugbetalingen etc. Tik tijdens het gesproken Franse beginmenu de code #85 en wacht op een Engelse operator. Kosten van een vaste internationale lijn. Geopend: 7/7, 8-20 uur
SNCF Connect-klantenservice: +33 (0)1 84 91 91 91 (bereikbaar: ma-vrij, 10-17 uur)
Voor wijzingen/annuleringen reserveringen via SNCF Connect en praktische/technische vragen bij het gebruik van de website en de app. Zij kunnen alleen geen betalingen (voor nieuwe tickets) verwerken aan de lijn. Tik tijdens het Franse beginmenu een sterretje om een andere taal te selecteren en daarna 2 voor Engels).
Prijzen van treinkaartjes & wanneer reserveren
TIP1. Wanneer vind je de goedkoopste kaartjes voor een treinreis naar Frankrijk?
Bij een treinreis vanuit Nederland of België naar een bestemming in Frankrijk moet je vaak een overstap maken in Parijs. Eerst reis je met de Eurostar (vroeger Thalys) tot Parijs, daarna ga je verder met een TGV of Intercity. Onhandig is dat de Eurostar voor de meeste delen van het jaar pas 3 maanden van te voren in de verkoop gaat, terwijl de SNCF al 4 maanden (en voor de zomer zelfs nog eerder) van te voren de verkoop opent. Sowieso is het dus handig je treintickets minimaal 3 maanden van te voren te kopen.
Maar gezien de Franse treinkaartjes al een maand eerder in de verkoop gaan (4 maanden ipv 3 maanden), kan het interessant zijn om beide delen van de reis (NL-Parijs & Parijs-vervolgbestemming) los te boeken, om de laagste tarieven te hebben. Reserveer dan dus eerst de retour binnen Frankrijk (dus vanaf Parijs naar je Franse bestemming en terug). En dan een maand later het retourtje Nederland-Parijs met de Eurostar. Wel even goed rekenen met de tijden (reserveer altijd minstens 1 à 1,5 uur overstap in Parijs) en neem voor de eerste boeking flexibele tickets, voor het geval je nog moet schuiven of annuleren.
De verkoop van SNCF-treinkaartjes voor reizen van t/m half februari 2025 (dus inclusief de feestdagen) is gestart op woensdag 2 oktober. Lees hier meer over startdata van de verkoop treinkaartjes door de SNCF voor specifieke periodes (kerstvakantie, Pasen, zomervakantie etc.).
Eurostar Snow is ook al begonnen met de verkoop van tickets voor winterperiode. Zie www.eurostar.com voor details.
TIP2. Kortingskaarten van de SNCF, ook voor buitenlandse reizigers interessant
Voor reizen met de TGV en Intercities kun je korting krijgen met de voordeelkaarten van SNCF. De kosten bijna €50 (jaar geldig), maar dat heb je er in 1 reis vaak al uit, zeker als je met meerderen reist. Je moet even rekenen of het voor jou interessant is. Hier de voordelen op een rijtje.
> Carte avantage adulte (€49 / 1 jaar geldig / voor 27-59 jarigen)
Deze kaart geeft tot 30% korting op je eigen TGV-tickets en die van 1 meereizende volwassene, plus 60% kortingen voor kinderen (max. 3) die meereizen. Dit geldt alleen als er tenminste 1 weekenddag binnen je verblijf valt. Ook op sommige regionale treinen geldt een korting (in Bretagne, Normandië en in de Grand-Est). Ook krijg je 15% korting in de treinbar. Lees alle voordelen hier. Je kunt deze digitale kortingskaart online bestellen (op SNCF-Connect of in de app).
> Carte avantage jeune (€49 / 1 jaar geldig / voor 12-27 jarigen)
Deze kaart geeft tot 30% korting op TGV-tickets en biedt toegang tot speciale last-minute-aanbiedingen. Meereizende kinderen krijgen 60% korting. Lees alle voordelen hier. Je kunt deze digitale kortingskaart online bestellen (op SNCF-Connect of in de app).
> Carte avantage senior (€49 / 1 jaar geldig / voor 60-plussers)
Deze kaart geeft tot 30% korting op TGV-tickets en biedt toegang tot speciale last-minute-aanbiedingen. Tot 3 meereizende kinderen krijgen 60% korting. Lees alle voordelen hier. Je kunt deze digitale kortingskaart online bestellen (op SNCF-Connect of in de app).
Verdere informatie over kaartjes voor Franse treinen
– Voor de TGV moet je altijd reserveren en voor Intercités met vaste zitplaatsen geldt dat ook. Voor TER’s, de regionale treinen, hoef je niet te reserveren en zijn er geen vaste zitplaatsen. Je kunt ook op de dag zelf nog kaartjes kopen, aan het loket of de kaartjesautomaat.
– De goedkoopste (onwijzigbare tickets) heten Prem’s bij de SNCF en die kunnen tot 5 keer zo goedkoop zijn als de flexibele tickets voor de volle prijs, die in principe tot op de dag van de reis nog beschikbaar zijn.
– De Franse spoorwegen heeft ook een low-cost treinservice, OUIGO. Deze trein heeft extreem lage prijzen (enkeltje Parijs-Lyon of Bordeaux vanaf €19). Maar let op, je moet bij deze trein voor alle opties apart betalen: (bagage die niet onder je stoel past, Wifi, specifieke zitplaats, stopcontact, etc.) dus de prijs kan tijdens het afronden van de reservering oplopen.
II. Praktisch dingen om te weten over de treinreis
IN DE EUROSTAR
Zie dit artikel met tips over de Eurostar naar Parijs
IN DE TGV
– Zorg dat je ruim op tijd op het station bent. In de TGV heb je een vaste zitplaats (wagon en stoelnummer) en vaak moet je nog een heel eind lopen vanaf het begin van het perron tot je de juiste wagon. In de grote treinstations in Parijs bent je dan soms letterlijk meer dan 10 minuten aan de wandel.
– Je hoeft tickets voor de TGV niet meer te stempelen zoals vroeger, met de QR-code op je telefoon (e-tickets) of het op het papieren ticket open je een toegangspoortje aan het begin van het perron.
BAGAGE
– Alle bagage in Franse TGV’s en Intercités moet voorzien zijn van een naamlabel met naam en ‘adresgegevens’ (of telefoonnummer) van de reiziger.
– In de meeste TGV’s is weinig bagageruimte in het vak boven de stoelen (veel kleiner dan in de Eurostar bijvoorbeeld), dus je moet je alle grotere tassen en koffers aan het begin van de wagon in het bagagerekken leggen. Ook is er plek onder de stoelen voor niet al te grote handbagage. Minder bekend want niet goed zichtbaar: aan het einde van de wagons is meestal een tweede bagagerek midden tussen de stoelen. Handig om te weten want het voorste rek is snel vol.
– Dieven! Let voor vertrek van de trein goed op je bagage, vooral tassen die je in de rekken vlak naast de deuren geplaatst hebt. Er vindt in Parijs namelijk zelfs op het vertrekstation diefstal plaats. Dit gebeurt door individuen die zich voordoen als medereizigers, maar die vlak voor vertrek snel de trein verlaten met hun buit.
ETEN & DRINKEN
– Eten en drinken? De TGV INOUI’s hebben een goede treinbar, met Illy-koffie, gezonde salades en warme maaltijden (naar recepten van de bekende chefkok Thierry Marx). Op het tafeltje in de trein zit een sticker met een QR-code waarmee je uitkomt op het menu. Je kun eventueel al vanaf je stoel bestellen en betalen en je bestelling kort daarna afhalen bij de bar. In sommige treinen brengen ze je bestelling zelfs tot aan je stoel (dan is het een optie die je kunt aanvinken).
– Ook kun je in de bar in treinen op weg naar Parijs een los metrokaartje kopen voor de overstap (grote aanrader!).
WIFI & STOPCONTACTEN
– In alle TGV’s zijn er bij de stoel of onder het tafeltje stopcontacten en in de nieuwere treinen ook directe USB-aansluitingen.
– In de TGV INOUI is er gratis Wifi aan boord voor alle reizigers (1e en 2e klas). Die werkt over het algemeen prima, maar je moet wel eerst even ‘inloggen’ door de voorwaarden goed te keuren.
-Op de TGV OUI-webportal, waar je moet aanmelden voor de Wifi (kom je automatisch op terecht, tik anders wifi.sncf) vind je gedurende de hele reis actuele informatie over het traject.
– Films aan boord! Heb je een tablet, laptop of een groot formaat smartphone bij je? Op dezelfde webportal van de TGV INOUI staan een stuk of 7 recente speelfilms, kinderfilms en tekenfilms die je gratis kunt bekijken. Plus online tijdschriften en podcasts. computerspelletjes en ander vermaak.
DIVERSEN
– Reizen met een fiets: in veel TGV’s en Intercités is een speciale fietsruimte. Maar daarvoor moet je wel een plaats reserveren op het moment dat je voor jezelf een ticket reserveert. Een vouwfiets mag gewoon mee als handbagage. Veel TER’s hebben een gratis fietsruimte waarvoor je niet hoeft te reserveren. Meer info: www.sncf-connect.com/nl-nl/hulp/fietsvervoer
– Slecht ter been of in een rolstoel? Tot 24 uur voor vertrek kun je bij de SNCF de service Accès Plus inschakelen, dan komt iemand je in- en uit de trein helpen. De duur is 48 uur voor vertrek als er ook een TER (regionale trein) in je reis zit. Telefoonnummer van Accès Plus: +33 890640650 (zeg ‘Accès Plus’) of per mail: accesplus@sncf.fr
– Met TGV-treinkaartje 20% korting op Franse monumenten. Op vertoon van een INOUI-treinkaartje (de gewone TGV van de SNCF) krijg je tot 5 dagen na je treinreis 20% korting op de entreeprijs van ruim 70 nationale monumenten. Dat geldt in Parijs onder meer voor het Panthéon, Hôtel de la Marine, de Conciergerie en Sainte-Chapelle. En ook in de rest van Frankrijk in tal van kathedralen, bekende kastelen en kloosters. Hier de volledige lijst.
VERTRAGING?
– Vertragingen of andere problemen en wil je weten of je trein wel rijdt? Vul je treinnummer in op deze Engelstalige pagina: www.sncf.com/en/booking-itinerary/search-train-number. Voor meer informatie over treinstakingen, zie verderop.
– Heeft je TGV 30 minuten vertraging of meer? Dan heb je recht op een tegoedbon of een geldelijk vergoeding. Je moet hiervoor het online G30-formulier invullen. Dat kan via de SNCF Connect App (een link verschijnt vanzelf bij je reis) of via deze pagina op internet: garantie30minutes.sncf.com.
– Ook Eurostar compenseert vertragingen van 60 minuten en langer. Meer info
Zie hieronder bij Overstap-tips wat je moet doen als je in Parijs je aansluiting mist door vertraging van je eerste trein!
IN DE OUIGO (de budgettrein van de SNCF)
Er zijn diverse TGV-lijnen in Frankrijk die bediend worden door OUIGO een aparte maatschappij van de SNCF, met budgettarieven (vanaf €10). Je vindt deze treinen vanuit Parijs naar onder meer Bordeaux, Rennes, Nantes, Lille, Strasbourg, Quimper, Perpignan, Toulouse, Marseille en Nice. Tickets voor deze trein worden meegenomen tijdens zoektochten op de website van de SNCF. Ook kun je reserveren via de aparte site van Ouigo, maar die is uitsluitend in het Frans. Paar dingen om te weten:
– OUIGO-tickets zijn niet annuleerbaar, hooguit omruilbaar (afhankelijk van het tarief).
– In de OUIGO gelden er toeslagen voor alle extra bagage boven 1 stuks handbagage (die je onder je eigen stoel moet plaatsen).
– Je moet bijbetalen voor zitplaatsen met een stopcontact en voor wifi.
– Ook belangrijk om te weten: in OUIGO-treinen is er geen enkele bar of restauratie. Zelfs geen frisdrank- of snoepautomaat, dus zorg dat je drinken en eten bij je hebt voor de reis.
– Verder moet je voor deze trein minstens 30 minuten van tevoren aanwezig zijn en let op, op sommige stations vertrekt de Ouigo op een afgelegen spoor, ver van de centrale hal.
TER-treinen
– In regionale (boemel)treinen hebben reizigers geen vaste zitplaatsen, je kunt gaan zitten waar je wilt. De papieren treintickets voor deze treinen moet je wél nog steeds afstempelen op het perron. Voor de digitale varianten geldt dat niet.
III. Overstappen in Parijs
Neem genoeg tijd voor de overstap in Parijs (minstens 1 uur). Vanaf Gare du Nord heb je naar alle andere stations in de stad minstens 30 minuten nodig met taxi of openbaar vervoer en reken daarna op elk station 10-15 minuten looptijd (voor aankomst- en vertrek-station). Als je overstapt op Montparnasse kies dan voor een overstap van minstens 1,5 uur vanaf Garde du Nord, als je niet wilt rennen in de metro.
Gare du Nord > Montparnasse (naar het Westen, Zuidwesten, Bordeaux): rechtstreekse verbinding met metrolijn 4 (20 minuten met de metro maar zeker 15 minuten looptijd: lang lopen vanaf metro naar de trein op Montparnasse!)
Gare du Nord > Gare de Lyon (naar Lyon, Zuidoosten & Alpen): rechtstreekse verbinding met RER D (gaat vrij rap)
Gare du Nord > Gare d’Austerlitz (naar het Zuidwesten, Midden-Frankrijk): rechtstreekse verbinding met metrolijn 5 (dichtbij Gare du Nord, gaat vrij snel)
Gare du Nord > Gare de l’Est (naar de Champagnestreek, Oost-Frankrijk) – rechtstreekse verbinding met metrolijn 4 (slechts 1 halte, dus snel)
Lange loopbanden in metrostation Montparnasse-Bienvenue
Overstap-tips in Parijs
– Wil je de metro pakken voor je overstap in Parijs? Probeer te zorgen dat je al metrokaartjes hebt, dat scheelt veel tijd. Vooral op Gare du Nord zijn er vaak lange wachtrijen bij de metro-automaten. Lees van tevoren ons artikel met informatie over metrokaartjes kopen. Momenteel kun je nog losse kaartjes kopen in de Eurostar-bar, grote aanrader zolang dat duurt. Ook in de bars van de TGV’s kun je metrokaartjes krijgen.
– TGV gemist door vertraging van je Eurostar op de heenreis? Spreek de treinmanager (chef de bord) aan op het perron als je die ziet of ga naar het loket: zij kunnen zien dat je Eurostar te laat was en in principe krijg je een handgeschreven voucher waarmee je (zonder extra kosten) op de eerstvolgende TGV mag. Je hebt hierbij géén garantie op een zitplaats: als de trein heel vol is, moet je in de bar of op de klapstoeltjes bij de deuren zitten. Andere optie: vraag al aan boord in de Eurostar of de treinmanager een voucher uitschrijft, dat doen ze soms ook.
– Eurostar gemist door een TGV-vertraging op de terugreis? Je mag gratis in de eerstvolgende Eurostar, ook als je goedkopere niet-wijzigbare tickets hebt. Spreek de treinmanager van de Eurostar aan als die nog op het perrons staat of loop ga naar de Eurostar-lobby (net buiten het station: Gare du Nord aan de kant van de taxi’s verlaten, daarna de eerste straat rechts). Laat het nummer van je vertraagde Franse trein zien, dan geeft de loketbeambte je een voucher waarmee je de eerstvolgende Eurostar mag nemen zonder bijbetaling. Je hebt hierbij geen garantie op een zitplaats: dus als de Eurostar trein helemaal vol is, dan moet je op de klapstoeltjes bij de deuren zitten of een paar keer verkassen.
– Insidertip! Reis als je kunt liever via Brussel-Midi, waar overstappen veel eenvoudiger is dan in Parijs. Er vertrekken vanaf dat Belgische station TGV’s naar o.a. Lyon, Lille, Avignon, Strasbourg, Marseille en Aix-en-Provence. Vreemd genoeg slaan SNCF Connect en NS Internationaal die treinen helemaal over en geven beide websites voorrang aan een overstap in Parijs. Je moet je reis via Brussel dus echt in 2 delen reserveren en Brussel als vertrekplaats kiezen.
Treinstaking in Frankrijk, wat doe je dan?
– Op deze pagina kun je zien of jouw trein rijdt www.sncf.com/en/booking-itinerary/search-train-number (pas 1 dag van tevoren definitief bekend, na 17.00 uur). Je moet daarvoor de reisdatum en het treinnummer (staat op je kaartje) invullen. Een handigheidje om al eerder meer te weten te komen: ga via het reguliere reserveringsvenster na of jouw trein nog steeds te boeken is. ‘Vol of Fully booked’ is ook goed, maar bij sommige treinen zie je ‘Verwijderd of Cancelled’, dat is foute boel.
– Ook via de Internationale Klantenservice van de SNCF (+33 1 84 94 36 35) kun je te weten komen wat de status is voor jouw trein en wat je het beste kunt doen. Overigens valt de Eurostar zelden uit tijdens landelijke stakingen in Frankrijk, bij SNCF-stakingen gaat het alleen om de TGV’s, Intercities en/of TER’s.
– De app van SNCF Connect waarschuwt je in principe per sms als jouw trein geannuleerd is tijdens stakingen van de Franse spoorwegen.
– Als jouw trein uitvalt, dan mag je met je treinkaartje elke andere trein op die dag nemen. Een zitplaats is dan alleen niet gegarandeerd.
– Wil je je reis wijzigen of helemaal annuleren? Bij stakingen krijg je van de SNCF 100% van het treinkaartje vergoed (omboeken of laten uitbetalen), ook als het geen flexibel ticket is. Het prijsverschil met het nieuwe ticket is wel voor jouw kosten. Bij sommige stakingen (grèves) biedt de SNCF extra vergoedingen, zoals de mogelijkheid om 200% van de waarde van je ticket uitgekeerd te krijgen in tegoedbonnen.
Met de fiets in de trein naar/in Frankrijk? Lees deze ervaringen van fietsjournalist Robert!
LEES OOK:
Franse stedentrips met de trein
Met de trein naar Parijs: lekker snel met Eurostar
Geen reacties