Lekker met de trein in een paar uurtjes van Bordeaux naar Clermont-Ferrand, 350 km verderop in midden Frankrijk. Even regelen met de app van de SNCF, de Franse spoorwegen. Tikkerdetik, klikkerdeklik, petite pomme-petit oeuf: vertrek 08:46, prijs €152,60 en reistijd… huh, wat zegt u, acht uur en een kwartier, hóe dan?!
Tja, in Frankrijk leiden alle spoorwegen naar Parijs midden in het spinnenweb. Maar wel een web met amper dwarsverbindingen. Wil je van links naar rechts door het land treinen dan heb je een probleem. Zo ontdekte ik dus dat er geen rechtstreekse spoorverbinding Bordeaux-Clermont bestaat. Je komt niet verder dan Tulle of Ussel. Dus nemen de cheminots je eerst honderden kilometers mee omhoog naar Parijs, naar Gare Montparnasse. Overstappen naar Paris Bercy aan de andere kant van de stad. En dan weer honderden kilometers zuidwaarts. Een wel heel royale omweg. Of je boemelt met drie overstappen via Nevers.
Alternatieven voor vliegen en de trein
Schaamteloos vliegen kan alleen via Parijs. Milieuverpestend, enorm tijdrovend, schreeuwend duur. Daar moet je niets eens over willen nadenken. Met iemand meerijden dan? Via blablacar.fr regel je zo’n covoiturage voor een klein prijsje. Maar of je iemand vindt op de door jou gewenste tijd, oppikplaats en afzetplek? En je moet wel zin hebben in een halve dag Frans gebabbeldebabbel met een vreemde in een auto. Dus, met de bus!
Raamstaren
En zo schuift onze vriendelijke chauffeur Ghali de volgende dag om 9.20 uur achter Gare Saint-Jean in Bordeaux mijn koffer in de buik van zijn glimmend gifgroene FlixBus, een zogeheten bus Macron (zie onderaan). Op het bovendek kies ik een raamplekje. De stoel naast me blijft leeg, ik heb lekker de ruimte tijdens 5,5 uur die de reis duurt.
Buschauffeur Ghali die al vele tienduizenden kilometers gereden heeft
Korte tijd later zoeven we oostwaarts. Nee, niet over binnenwegen met in elk gehucht een rondje rond de kerk (XIIIe siècle), maar rechtstreeks, comfortabel wiegend over de autoroute A89. In de middag een half uur pauze bij l’Aire de Chavanon. Fijn om er even de benen te strekken en lekker op je gemak te plassen. De bus heeft wel een keurige wc aan boord, maar op poppenhuisformaat; handig voor hoge nood.
De tijd vliegt
Boek lezen, brief schrijven (de soepele vering van de bus voorkomt uitschieters), beetje internetten (Wifi), navelstaren, raamstaren naar ingehaalde vrachtwagens, voorbijglijdende wijnvelden, weiden, en akkers, boerderijen met het en der op het erf oude werktuigen en rotzooi die daar al decennialang liggen te roesten, vulkanen en de Puy de Dôme. En opeens, nog ver voor de grenzen van mijn geduld zijn bereikt, sta ik bij het Gare routière in het centrum van de stad met de zwarte kathedraal. Ruim een kwartier voor op schema, ondanks dat we bij vertrek nog twintig minuten hadden gewacht op verlate passagiers (service!). Ghali heeft het weer geflixt!
FlixBus, bijna voor niks dus
En dan bewaar ik het lekkerst voor het laatst: de reiskosten. Voor de hele rit betaalde ik slechts €13,31, inbegrepen een vrijwillige donatie van € 0,32 voor CO2-compensatie. Zeg nou zelf, daar gaat uw Hollandse hart toch ook sneller van kloppen?
Les bus Macron
In Frankrijk werd in 2015 met de Wet-Macron, net als elders in Europa, de markt opengesteld voor langeafstandsbussen: trajecten van meer dan 100 km met lage tarieven, als alternatief voor de trein. Geen eenvoudige markt en menig busbedrijf beet zich er op stuk. Overlevenden zijn BlaBlaCar en FlixBus. FlixBus is internationaal marktleider met 2500 bestemmingen in 28 landen. In Frankrijk verbinden beide bedrijven samen maar liefst 204 steden met elkaar.
NB De genoemde trein-, vlieg- en bustarieven variëren afhankelijk van vertrekdatum en -tijd.
Tekst: Louis Zwaan Beeld: Louis Zwaan, CC-BY-Viaggio-routard, CC-BY Clara MD (Clermont)
Geen reacties