Zakendoen in Nederland of Frankrijk, daarbij ligt de nuance vaak net even anders. Deze verschillen vallen ons het meeste op. Gevoel voor hiërarchie en het drinken van melk daarbij even buiten beschouwing gelaten.
FR= geldt voor Frankrijk – NL= geldt voor Nederland
1. Zoenen op de werkvloer (FR)
Het is even wennen voor Nederlandse expats… In veel Franse bedrijven geven collega’s elkaar royaal la bise bij weerzien na het weekend of een vakantie. Daar staat tegenover dat Nederlanders een collega weer eerder bij de arm durven pakken. Of op de schouder slaan tijdens een gesprek. Terwijl Fransen lichaamsafstand buiten het zoenen juist weer veel strikter respecteren.
2. Te laat komen is not-done (NL)
Afspraak is afspraak en ook 5 minuten te laat is al niet chic bij een Nederlandse werkmeeting. Maar in Frankrijk hoef je bij een kleine vertraging niet meteen diep door het stof te gaan. Zo’n petit retard laat zich nog probleemloos wegwuiven en heet in Zuid-Frankrijk zelfs een ‘quart d’heure marseillais’ (het kwartiertje uit Marseille).
3. Zelden koffie aanbieden aan bezoekers (FR)
Het kan wat ongastvrij voelen voor zakendoende Nederlanders: in Frankrijk krijg je zelden koffie aangeboden. Alleen als je een afspraak voor 10.00 uur hebt gebeurt het nog wel eens. Dat komt waarschijnlijk omdat Nederlanders de hele dag door koffie drinken en de meeste Fransen niet. Water krijg je wel namelijk.
4. Alles schriftelijk aanvragen (FR)
In Nederland kun je vaak een heel eind komen aan de telefoon, maar de Fransen zien verzoeken toch het liefste op schrift. Kwestie van alles volgens het boekje doen en meteen ook even testen of je gesprekspartner wel serieus genoeg is om alles – in foutloos Frans – op de e-mail te zetten.
5. Meteen aan de slag na akkoord (NL)
Nederlanders vinden wederzijds overleg en een akkoord erg belangrijk maar daarna is het ook meteen DOEN. Terwijl Fransen vaak meer tijd nemen om het plan van aanpak eerst in detail vast te leggen en uit te werken.
6. Telefoon opnemen met alleen ‘bonjour’ (FR)
Het is verwarrend voor Nederlanders dat Fransen zich aan de telefoon niet voorstellen als je ze op een directe lijn belt (lees ook: Telefoneren met Frankrijk). Andersom schrikken Fransen weer van de overdaad aan informatie als een onbekende beller zich al voorstelt voordat hij vertelt voor wie of wat hij belt.
7. Bellen tussen 12.00 en 14.00 uur is kansloos (FR)
Al jaren tonen cijfers dat de 2 uur durende lunchpauze hard aan het verdwijnen is in het Franse zakenleven. Maar waar al die snelle sandwiches-to-go dan opgegeten worden is voor ons een raadsel: achter de computer in elk geval niet, zo lijkt het. Want bellen tussen twaalf en twee blijft een kansloze exercitie in Frankrijk.
8. Bellen na 18.00 uur is kansloos (NL)
Ja, ja, om bovenstaande lachen wij misschien, maar Franse kantoorwerkers in grote steden zitten dan ook tot minimaal 19.00 uur achter hun bureau (en vaak veel langer). Terwijl Nederlanders met goed fatsoen kunnen zeggen dat ze op tijd wegmoeten om de kinderen te halen. Zélfs de baas.
9. Bij het voorgerecht al ter zake komen (NL)
Nederlanders zijn minder goed in smalltalk, maar het blijft een gouden regel voor de zakenlunch: Fransen doen hun zaken pas na afloop. Tijdens het dessert of zelfs pas op de parkeerplaats. Terwijl Nederlanders het contract het liefste al bij het voorgerecht uit hun tas zouden halen (‘dan hebben we dat maar gehad’).
10. Belangrijke zaken moet je afgerond hebben VOOR de maand juli (FR)
In juli en augustus worden in Frankrijk zelden grote beslissingen genomen. In die maanden is namelijk maximaal 50 % van de medewerkers tegelijkertijd aanwezig. En in augustus mag je al blij zijn als de telefoon opgenomen wordt.
Beelden: uit film La Delicatesse met Audrey Tautou en La personne aux deux personnes met Daniel Auteuil.
LEES OOK:
13 Franse vooroordelen over Nederlanders
7 dingen die je je nooit tegen een Fransman moet zeggen
7 cultuurverschillen in opvoeding
Geen reacties