Een Club Med-vakantie is anders dan een ‘gewone’ hotelvakantie. Waar komt dat door en wordt iedereen daar blij van? Josée ging op zoek naar antwoorden.
Pionier in clubvakanties
Club Med. Frans boegbeeld voor luxe all-inclusive vakanties, ook al is het in 1950 met hele andere bedoelingen opgericht door de Belg Gerard Blitz. Deze voormalige topsporter lanceerde een vakantieconcept waarbij je onbeperkt gebruik kon maken van allerlei (sport)activiteien, inclusief maaltijden en entertainment. Een soort sportschool met benefits op mooie locaties. Voor members only, dat wel. Het eerste Club Med-dorp opende zijn deuren op het Spaanse eiland Mallorca en was heel eenvoudig van opzet: de gasten, GM’s (Gentil Membres) sliepen in eenvoudige strooien hutten aan het strand en deelden voorzieningen als douches en sanitair. Het personeel, van chef-de-cuisine tot aan sportinstructeur werd aangeduid als GO’s (Gentil Organisateurs).
Luxe all-inclusive formule
Dat imago is lang blijven hangen, ook al lijken de Club Med Resorts van nu totaal niet meer op die van toen. Nu zijn het luxe hotels, met prachtige kamers op de mooiste plekken over de hele wereld. En je hoeft geen lid meer te zijn om het te kunnen ervaren. Iedereen is welkom. Wat overeind is gebleven is het all-inclusive concept: een Club Med-vakantie is inclusief overnachtingen, snacks en maaltijden, drankjes (inclusief de alcoholische), het gebruik van (sport)faciliteiten, deelname aan allerlei activiteiten, spelletjes en shows. En bij de meeste resorts een eigen kinderwereld met opvang, animatie en activiteiten om ouder én kind optimaal plezier te bieden.
Maar goed, er bestaan inmiddels ook andere all-inclusive concepten. Wat is het geheim achter dat van Club Med? Om daar achter te komen, ging ik samen met Carole langs in het Club Med winterresort in Val Thorens en het gloednieuwe, überhip gestylde Club Med Grand Massif in Samoëns (zie foto’s boven en direct hieronder)
Feelgoodmomentjes
‘Ontzorgen’ is een belangrijk motto van Club Med en dat merken we meteen bij aankomst: we worden van harte welkom geheten door de directeur (Chef de Village) of een andere GO en in no-time staan we met een welkomstcocktail in de hand, terwijl onze bagage wordt gelabeld om naar de kamer te worden gebracht. #feelgoodmomentje 1. Ondertussen gaan we lunchen in het restaurant en vergapen ons aan de buffetten. #feelgoodmomentje 2. Zaken die toch nog actie van onszelf vragen, zoals registratie voor de skiles en het huren van het skimateriaal bevinden zich in het hotel, dus dat regelen we letterlijk op onze sloffen #feelgoodmomentje 3.
’s Avonds op weg naar het restaurant worden we wederom hartelijk begroet door de Chef de Restaurant #feelgoodmomentje 4. Het buffet ziet eruit als een waar foodwalhalla: diverse buffettafels, met opvallend veel aandacht voor groente, vis en fruit. Voor het hoofdgerecht staan koks klaar om naar keuze vis of vlees of pasta te bereiden. Luxeprobleem: wat te kiezen? #feelgoodmomentje 5. En dan hebben we het nog niet eens over de wijn..wordt het wit, rood of rosé?
De volgende ochtend, na een uitgebreid ontbijtbuffet, staan we klaar voor de les. We belanden in een groepje met Fransen, Engelsen, Belgen, andere Nederlanders en een XL Schot. Dat leidt meteen tot leuke gesprekjes in de lift #feelgoodmomentje 6. Terug voor de lunch staat buiten een ontvangstcomité klaar van al of niet verklede GO’s, die op het ritme van de swingende muziek een vin chaud en kleine snacks aanbieden. Daar worden we blij van! #feelgoodmomentje 7. De lunch is net zo uitgebreid als het diner en ach, doe dan toch maar dat glaasje wijn erbij. Is toch inbegrepen. #feelgoodmomentje 8. Na de eerste skidag even met ons groepje een biertje halen in de bar. #feelgoodmomentje 9.
Het Bonjour-effect
Afijn, zo kan ik nog wel even doorgaan maar wat ons opviel tijdens ons verblijf was dat we elke dag minstens 10x (ik overdrijf niet) werden begroet met een alleraardigst ‘bonjour’, door elke willekeurige medewerker in het hotel. Of het nu de Chef de Restaurant was, onze tafelbediende, of de technicus die onze verwarming fikste. En hé, we zijn niet gek, het zal vast op instructie zijn, maar zo klinkt en zo voelt het zeker niet. En belangrijk hierbij: we zijn dat niet altijd gewend in Frankrijk. Maar het effect is ernaar: je voelt je opgemerkt, je voelt je gewaardeerd, je voelt je gast en dat voelt goed. Het is een fijne oppepper voor jezelf en een aanjager van je gelukshormonen, En dat laatste is volgens mij het geheime wapen van Club Med.
Happy Days
Het moge duidelijk zijn dat bij Club Med alles is afgestemd op het creëren van positieve vibes, door het scheppen van een happy sfeertje en gelukzalige momentjes. Noem het een no-stresswereldje waarbij je lachend die portemonnee op je kamer laat (voor Nederlanders héél serotonine-verhogend!) en je je overgeeft aan al die feelgoodbommetjes die wij zelf het ‘bonjour-effect’ van de Club Med noemen. En we moeten toegeven dat Club Med dat tot in de finesse beheerst. Is dat erg? Nee, want daar is vakantie toch voor bedoeld? En natuurlijk zijn er Club Med momentjes die ik met een opgetrokken wenkbrauw gadesloeg, zoals de avondshow, opgevoerd door het personeel, gevolgd door de eigen dansjes, de Crazy Signs. Maar dat heeft ook met mijn nuchtere instelling te maken. Daar ben ik trouwens overheen gestapt, want de vrolijkheid van alle dansers werkte aanstekelijk.
Concluderend: Club Med is een goed geoliede feelgoodfabriek waar je blij van wordt en je waar voor je geld krijgt. Blijft natuurlijk wel voorop staan dat je je openstelt voor al die positieve impulsen en ze ter harte neemt. Voor notoire sacherijnen en doemdenkers zal het effect waarschijnlijk nihil zijn!
Meer informatie over de Club Med winterressorts
Filmpje van Josee en Carole’s bezoek aan Club Med Sensations in Val Thorens en Grand Massif in Samoëns
Tekst: Josee Schouten Beeld: Josee Schouten & Club Med
LEES OOK:
Val Thorens Sensations: Club Med nieuwe stijl
5 ergernissen tijdens de wintersportvakantie
Geen reacties