1. ‘Binnenring’ en ‘buitenring’: wat is het verschil?
De meeste vakantiegangers volgen gewoon hun GPS, dus je hoeft veel minder op de borden te letten dan vroeger. Maar mocht je oog toch vallen op aankondigingen met périphérique intérieur (binnenring) en périphérique extérieur (buitenring), laat je daardoor niet afleiden of afschrikken. De ‘binnenring’ leidt je niet ineens naar de binnenstad ofzo, geen zorgen! Het gaat in beide gevallen nog steeds om dezelfde boulevard périphérique rond Parijs, dit is enkel de Franse manier om de 2 rijrichtingen aan te geven.
> Périphérique intérieur is de rijrichting linksom Parijs (vanuit het noorden gezien). Ofwel de juiste richting voor aansluiting met de autoroutes richting Oost-Frankrijk, Lyon en de Route du Soleil.
> Périphérique extérieur is de rijrichting rechtsom Parijs (vanuit het noorden gezien). Ofwel richting de autoroutes naar Normandië, Bretagne en West-Frankrijk.
2. Voorrang voor invoegers!
Invoegend verkeer heeft voorrang op de ringweg van Parijs (anders dan op de Franse autoroutes!), dus je mag in principe doorrijden als je aankomt. Eenmaal op de ring moet je steeds voorrang verlenen als je op de meest rechtse rijstrook blijft. Handigst is daarom de 2e rijbaan van rechts te kiezen: wel dicht bij de afslagen, maar je hoeft niet steeds plek te maken voor invoegers.
3. Wat is een ‘porte’?
De 38 afritten van de ringweg van Parijs heten Portes. Vaak wordt in de file-informatie op de digiborden verwezen naar de namen van die Portes. Porte is dan vaak afgekort tot Pte. Om je (ook zonder GPS) goed te kunnen oriënteren is het slim vooraf even te kijken welke ‘poort’ je moet hebben voor jouw knooppunt. Gek genoeg worden de poorten namelijk vaker genoemd dan de namen van de verbindende autosnelwegen. Dit zijn de bekendste:
A1 (Lille/Noord-Frankrijk): Porte de la Chapelle
A4 (Straatsburg/Oost-Frankrijk): Porte de Bercy
A6 (Lyon/Zuidoost-Frankrijk): Porte d’Orléans
A10 (Nantes/Bordeaux/A20/Zuidwest-Frankrijk): Porte d’Italie
A13 (Normandië/West-Frankrijk): Porte d’Auteuil
4. Maximale snelheid op ring van Parijs: 50 km/uur
Op de ringweg mag je sinds oktober 2024 niet harder dan 50 km/uur en er zijn 18 flitspalen (dus elke 2 km één) om je daaraan te houden. En jawel, boetes uit Frankrijk krijg je netjes thuisbezorgd in Nederland. Wil je ook het centrum van Parijs in? Sinds 2021 geldt in het grootste deel van de binnenstad een snelheidsbeperking van 30 km/uur.
5. Nieuwe carpoolbaan vanaf maart 2025
Sinds 3 maart 2025 reserveert Parijs 1 rijbaan van de périphérique tijdens de spitsuren als carpoolbaan (voie de covoiturage). Dat betekent dat alleen auto’s met minimaal twee inzittenden hier mogen rijden. Het doel is carpoolen stimuleren, maar de baan is beschikbaar voor alle automobilisten die tenminste één passagier bij zich hebben. Interessant dus voor vakantiegangers die met meerderen reizen: via deze baan kun je tijdens de spits dus de drukkere andere rijbanen mijden.
De carpoolbaan is van toepassing op weekdagen tussen 7.00-10.00 uur en 16.00-20.00 uur. Het gaat om de meest linkse rijbaan van de périphérique. Op de genoemde tijdstippen verschijnt op de digiborden een wit ‘wiebertje’ op een donkere ondergrond om deze rijbaan te duiden. Ook op delen van de A1 en de A13, autosnelwegen die uitkomen op de ringweg van Parijs, is deze carpoolbaan van toepassing. Vanaf 1 mei 2025 wordt er actief gecontroleerd op misbruik van de baan. Vanaf die datum kun je een boete krijgen van €135 als je op genoemde tijdstippen in je ééntje over deze baan rijdt.
6. Niet schrikken door motorrijders en scooters
Motorrijders en scooters creëren vaak een extra rijbaan tussen de 2 linkerrijstroken van de ringweg van Parijs. Dus als je helemaal links rijdt word je regelmatig rechts ingehaald door brutaal toeterende motorrijders, dat kan best even schrikken zijn. Laat je daardoor vooral niet opjagen, maar houd er wel rekening mee via je spiegels.
7. Tijdstippen om Parijs te vermijden
Het doordeweekse spitsuur kan heftig zijn in Parijs en daarom is het slim om de periferie ‘s morgens tussen 7.00 en 10.00 uur en ’s avonds van 15.30 tot 21.00 uur te vermijden. In de zomervakantie en vooral op zwarte zaterdagen kun je de hoofdstad het beste van 9.00 tot 15.00 uur proberen te ontlopen.
Kom je toch rond die tijd in de buurt van Parijs, check de actuele verkeersinformatie van Groot-Parijs op de website sytadin.fr (ook hier gaat het over BP intérieur en BP extérieur = binnenring en buitenring, zie puntje 1 van dit artikel). Of luister (al voor luchthaven Charles de Gaulle) naar de verkeersradiozender 107.7 FM, om te horen hoe het ervoor staat. Dan kun je tijdig nog besluiten de A86 te pakken, de ring rond groter Parijs (zie hieronder).
8. Franse milieusticker: ook voor de ringweg van Parijs
Sinds 2019 heb je in de binnenstad van Parijs een milieuvignet nodig en tegenwoordig geldt die verplichting OOK op de ringweg van Parijs en zelfs tot een stuk daarbuiten: tot de A86. Op gewone dagen wordt daar niet streng op gecontroleerd, maar in periodes van luchtvervuiling mogen auto’s zonder sticker zich echt niet op de ringweg bevinden (risico €68 boete). Het milieuvignet(€4,91) is alleen online te bestellen en de levertijd is 10 dagen tot 3 weken. Wel kun je na aankoop al de factuur meenemen als bewijs en dat raden we je zeker aan als je via Parijs wilt rijden.
LET OP! Oude diesels verbannen uit Groot-Parijs
Sinds 2025 mogen dieselauto’s met het bouwjaar 2011 of ouder niet meer in het gebied binnen de A86 komen. Dus ook niet op de ringweg en in Parijs zelf. Dit geldt ook voor benzineauto’s met een bouwjaar van voor 2006.
Parijs vermijden? Alternatieve routes rond Parijs
Soms is het een slimmere optie om de A86 te pakken, deze ringweg rond Groot-Parijs is langer maar heeft vaak ook veel minder files. Voor Zuidoost-Frankrijk kun je vanaf de A1 dan het beste eerst een stuk A3 nemen en daarna de A86, die naar de A6 aan de zuidkant van Parijs voert. Wie naar Normandië/West-Frankrijk wil moet via de A86 wel door een lange autotunnel, de Duplex A86: let op, mét tol & niet voor campers!
Andere alternatieve route voor reizigers in (zuid-)oostelijke richting is de Francilienne/A104 en N104, via Marne La-Vallée (of via Evry op de terugweg). Via deze laatstgenoemde snelweg rondom Parijs rijd je meer dan 30 km om, maar op de drukste uren kun je er tijd mee winnen.
LEES OOK:
Autorijden in Parijs: 7 handige tips & adviezen
Sneller doorrijden op de Franse snelwegen, zo doe je dat
De mooiste dorpen en steden langs de autoroutes
17 dingen die Franse grappig vinden aan Nederlanders
Recentste update van dit artikel: januari 2025. Tekst: copyright frankrijk.nl (sinds 2015) Beeld: Matthieu Milliot (opening), Metro Centric, CC/Steve Shupe, Nicky Bouwmeester, Wikicommons
Maarten -
Périphérique intérieur en extérieur. De beschrijving gaat uit van de route vanuit het noorden, terwijl de foto eronder volgens mij op de route vanuit het zuiden is genomen
Hoe dan ook, Ik rijd al sinds de jaren 70 regelmatig langs Parijs. Voor mij is de Intérieur gewoon de oude boulevard périphérique, linksom of rechtsom, de extérieur is de A86 en aansluitingen.
De smartphone kan hierbij ook goed van pas komen. Laat de bijrijder inloggen op google maps, zowel iphone als android, en laat hem/haar onder 'verkeer' kijken waar de meeste, dan wel minste files staan. Werkt vaak erg goed.
Overigens is de A86 langs de westkant inderdaad niet geschikt voor campers of ander hoog verkeer, omdat er een tunnel in zit die slechts 2 meter hoog is. Er zijn speciale voertuigen voor hulpverleners gebouwd om toch die tunnel in te kunnen rijden.
Wanneer je via de A86 uiteindelijk ter hoogte van de Seine Parijs vanuit de oostkant binnenrijdt, neem je als laatste een stukje van de A4. Deze kent al jaren een spitsstrook, zoals we die ook in Nederland kennen, maar die heb ik in al die tijd nog nooit open gezien, ondanks de dikke files op de hoofdbanen.
In de beschrijvingen wordt ook de francilienne genoemd. Deze maakt inderdaad een enorme omweg rond Parijs, dus die neem ik eigenlijk nooit. Wat ik me van de laatste keren herinner, is dat hij uit veel los aan elkaar geplakte stukje snelweg bestond, met veel vrachtverkeer.
De carpoolbaan met een wiebertje bestaat al enkele jaren rondom Lyon. Nu zul je als vakantieganger zelden alleen de auto zitten, dus neem die baan gewoon. Maar ik heb de indruk dat de Fransen zich weinig van het verbod voor auto's met slechts 1 inzittende aantrekken, gezien het grote aantal Franse auto's zonder passagiers die toch gewoon die baan nemen.
Overigens is het voordeel van die baan maar betrekkelijk. Uiteindelijk kom je toch weer in dezelfde file terecht.
Nicky -
Hai Maarten, nee dat klopt niet, de 'Périph intérieur' en 'Périph éxterieur' duiden beide echt op de RINGWEG (boulevard périphérique) maar geven de verschillende rijrichtingen aan. Dit wordt soms ook aangegeven als Périphérique Est en Ouest.
De A86 ligt echt een stuk verder rond de stad. Zie ook dit kaartje. (Le Périph is oranje / de A86 is paars):
https://en.wikipedia.org/wiki/A86_autoroute#/media/File:Rocades_de_Paris_(2024).png
Deze autoroute voert in een ruime cirkel rond Parijs, langs voorsteden als Saint-Denis, Nanterre, Nogent-sur-Marne, Antony en Versailles. Deze A86 wordt ook weleens de 'super-périphérique' genoemd
shailin -
Vrij complete website. Deze is en goede steun tijdens en bij voorbereiding voor je reis naar Frankrijk. Dank je wel!
Harry -
"Périphérique extérieur = westwaarts rond Parijs
Het buitenste weggedeelte van de ring waarop het verkeer in de tegengestelde richting van de wijzers rijdt: dus als je vanaf het noorden komt aanrijden richting Parijs linksom, ofwel in westelijke richting."
Als je vanuit het NOORDEN op Parijs aanrijdt en je linksom rijdt, dan rij je dus richting het oosten (en beetje zuidelijk uiteraard), je rijdt dan dus in oostelijke richting, niet in westelijke richting. Terug vanuit het ZUIDEN, ga je rechtsom, ook weer in Oostelijke richting. Oost en West (en Noord en Zuid) Frankrijk veranderen niet mee met de richting die je rijdt (links of rechtsaf). Kijk ook maar op het scherm van je navigatie, die geeft het ook goed aan.
Josee -
Dank je Harry, we gaan het dubbelchecken.