Het beroemde Parijse warenhuis La Samaritaine is na een jarenlange verbouwing heropend. Het gebouw in art-nouveau en art-decostijl ziet er weer prachtig uit, maar over het hyperluxe nieuwe assortiment verschillen de meningen.
In Parijs is La Samaritaine een begrip. Ook na een zestien jaar durende verbouwing is dit warenhuis niet uit het collectieve geheugen verdwenen. De winkel werd in 1870 opgericht door Ernest Cognacq en Marie Louise Jay, en is daarmee een goed voorbeeld van het verschijnen van de eerste warenhuizen. De mogelijkheid om door de gangpaden langs verkopers te lopen en bijvoorbeeld kleren te passen was revolutionair in die tijd. Centraal gelegen naast de Pont Neuf en vlak bij het Louvre, staat het grote gebouw op een bijna niet te missen plek aan de Seine.
Gouden letters
Aan de Rue de Rivoli heeft La Samaritaine een futuristische nieuwe façade gekregen van glas en staal, maar komend vanaf de Seine heeft het zijn vertrouwde gestalte behouden. Op de deftige gevel staat nog steeds in luxe goudgele letters de naam van het huis ‘Samaritaine’. Op de zij-façade zijn verschillende bloemrijke kunstwerken in art nouveau–stijl te zien. Rondom het warenhuis zijn verschillend bankjes geplaatst om het exterieur goed te kunnen bewonderen.
Siersmeedwerk en glazen dak
Voor het interieur is kosten nog moeite bespaart om de luxe die het nieuwe La Samaritaine bezit uit te stralen. Bij binnenkomst is het duidelijk waar het in het vernieuwde La Samaritaine om draait: pracht en praal. Glas, zilver en licht versieren je blik. Centraal bij binnenkomst kijk je langs vijf balkons omhoog, waar siersmeedwerk in Art Nouveau-stijl de reling bekleed. Van het oorspronkelijke interieur resteren verder nog de trappen die in een zacht babyblauw zijn geschilderd en de gerestaureerde muurschilderingen op de bovenste verdieping.
Luxe producten
Terwijl het oude warenhuis La Samaritaine vóór de verbouwing een ongekend brede verscheidenheid aan producten verkocht – van boormachines tot diamanten juwelen – is het devies nu dure kleding en sieraden. Van de onderste tot bovenste verdieping hebben luxemerken hun waren uitgestald. Een beetje zoals De Bijenkorf maar dan exclusiever. De horeca op de bovenste verdieping laat duidelijk zien voor wie het nieuwe La Samaritaine bedoeld is, want de gemiddelde Parijzenaar kan hier hooguit een cappuccino betalen.
Te duur?
Niet iedereen is blij met de nieuwe stijl van La Samaritaine. Zo vragen critici zich af dit zoveelste onbetaalbare adres niet bijdraagt aan de ‘disneyficatie’ van Parijs. Wordt de stad zo geen pretpark voor de superrijken? Het is waar, de exclusieve waren die de nieuwe Samaritaine verkoopt staan ver van het oude aanbod van het warenhuis dat bestemd was voor ‘alle Parijzenaren’. De gewone Parijzenaar kan dit zien als een nieuwe aanval op de leefbaarheid van de binnenstad waar de levenskosten maar blijven stijgen.
Bezoekje zeker waard
Maar ondanks de niet altijd positief ontvangen verandering is een bezoekje aan warenhuis La Samaritaine zeker de moeite waard. De architectuur is prachtig, de trappen fotogeniek. En mocht je geld over hebben maar niet van dure kleding of sieraden houden, dan kan ik je een zwarte koffie aanbevelen op de bovenste verdieping! 😉
Meer informatie: www.dfs.com
Dit is een artikel van Sander Beukers, student Journalistiek in Arnhem.
LEES OOK:
De culinaire warenhuizen van Parijs
Winkelen in Parijs: de beste winkelwijken
Architectuur in Parijs: beroemde gebouwen ontleed
Tekst: Sander Beukers Beeld: Sander Beukers & Nicky Bouwmeester
Geen reacties