Voor alles een eerste keer… Ik heb gereserveerd voor een zeilcruise op de viermaster Star Flyer, een van de drie zeilschepen van Star Clippers, die diverse cruises over de Middellandse Zee aanbiedt. Best bijzonder, want ik was degene die altijd héél hard riep dat cruisen niks voor mij is: te passief, te massaal en waarschijnlijk opgescheept met een publiek van verveelde rijke Amerikanen. Een aanname die puur gebaseerd is op te veel Love Boat-afleveringen en het aangezicht van de gigantische cruiseschepen die Amsterdam aandoen. Maar dit is heel anders, wordt mij verzekerd. Qua publiek, qua actie en zeker qua volume, want de maximale bezetting van dit zeilschip bedraagt 166 passagiers. Dat is inderdaad andere koek dan de Queen Mary, met plaats voor 2.600 passagiers…
Een droom van een vaarschema: zeilen langs de Côte d’Azur en Corsica
De tweede trigger was deze nieuwe route, die voor een groot deel Corsica aandoet en mij meteen in opperste staat van verrukking bracht. Want ik heb al diverse keren per auto het Ile de Beauté verkend, zelfs per fiets en hoe gaaf zou het zijn om mijn favoriete eiland een vanaf het water te ontdekken? Startpunt: Cannes. Vervolgens naar Portofino (Italië), l’Ile-Rousse – Calvi – Plage Saint-Antoine (alle Corsica) en dan richting Côte d’Azur, naar Saint-Raphaël en Saint-Tropez. Om vandaar weer terug te varen naar Cannes. Een perfecte Tour de Mediterrannée als maidentrip!
Le grand départ… in stijl!
Met tenderboten worden we vanuit Cannes naar de Star Flyer gebracht, die voor de haven voor anker ligt. Het is een stijlvol, ambachtelijk gebouwd zeilschip in de stijl van de tall ships (clippers) die tot het einde van de 19e eeuw werden gebruikt. De Star Flyer is 115 meter lang en kan maximaal 16 zeilen hijsen. Dat gaan wij helaas niet meemaken want daarvoor zijn de trajecten op deze route te kort, hoor ik van de kapitein.
Samen met zijn crew verwelkomt hij ons en – zoals de traditie wil – worden wij allen uitgenodigd op het bovendek om het hijsen der zeilen te aanschouwen. Dit gebeurt onder de magische klanken van Vangelis’ Conquest of paradise. Kippenvelmomentje. Een ritueel overigens dat elke avond plaatsvindt, wanneer het schip koers zet naar de volgende bestemming.
It’s not about the destination, it’s all about the journey
Er zijn 75 bemanningsleden, die ons (120 passagiers) op koers houden en in onbekommerde weelde laten drijven. Samen met mijn reisgenote starten we elke ochtend met een uurtje yoga op het dek, voordat we ons laven aan een uitgebreid ontbijtbuffet. Ik klim (gezekerd) in de touwen voor een droomuitzicht vanaf het kraaiennest. Een activiteit waar een deel van de gasten enthousiast voor in de rij staat, terwijl een ander deel er juist van huivert. Best hoog, best eng maar ook supergaaf!
Verder kabbelt het leven aan boord voort in een aangenaam vakantietempo. We ontspannen bij het zwembad en lunchen in het stijlvolle restaurant. Als we onze volgende bestemming naderen, genieten we van het bijzondere uitzicht op de kustlijn en de havenstad. Elke dag weer een verrassing! En nieuwsgierig als ik ben, wil ik zoveel mogelijk zien en doen. Door de chique straatjes van Portofino slenteren, een kerkje bekijken en afsluiten met een aperitiefje aan de kade. Naar de burcht van Calvi klimmen en beloond worden met geweldige uitzichten. Het Louis de Funes-Museum in Saint-Raphaël bezoeken. Een lange strandwandeling maken over Plage de Pampelonne bij Saint-Tropez… Eenmaal weer terug aan boord maken we ons op voor het diner en wat de avond ons verder brengt…
Waaier van internationale gasten
Maar goed, even terug naar het begin. Want hoe zit het nu met al mijn vooroordelen? Saai is het dus niet, maar klikken we met andere gasten? En wat is hun drijfveer om op dit luxe zeilschip te zijn? We ontmoeten Amerikanen, Canadezen, Duitsers, Engelsen, Zuid-Afrikanen, Belgen én Nederlanders tijdens het ontbijt, lunch en diner, waar we steevast aanschuiven bij gedeelde tafels. Een mooi principe om snel in contact te komen met andere gasten.
Al snel horen we tal van mooie anekdotes. Zoals het verhaal van Tijs en Alla, een Nederlands stel dat na 30 jaar hun huwelijksreis overdoet op exact hetzelfde schip. Of de Engelse Joannie, voor wie het de eerste reis alleen is na het overlijden van haar man. Tijdens de cruise ontpopt de schuchtere weduwe zich tot een ware dancing queen (met een beetje hulp van ons :-).
Elke avond sterrenkijken en dansen op het buitendek
De Tropical Bar op het buitendek fungeert na het diner als smeltkroes voor de gasten, die van tafelpartners transformeren tot fanatieke quizspelers of swingende rockers. Hier wordt elke avond wel wat georganiseerd door cruisedirector Carlos en zijn crew en die activiteit wordt weer steevast opgevolgd door de aanstekelijke dansmuziek van DJ Manuel. Daar zijn wij altijd wel voor in! Ja, mijn aanvankelijke vooroordelen (‘zijn wij nog te jong voor, is te saai en te passief’) verdampen zo elke dag een beetje meer onder de brandende zon op het dek. En als de Food & Beverage-manager op ons verzoek passievruchten inkoopt onderweg, opdat barman Clifford de rest van de week pornstar martini’s kan maken, dan voelen we ons twee heuse cruisediva’s. Ik ben om: la vie est belle op de Star Flyer!
Zeilcruises van starclippers praktisch
Over Star Clippers
Star Clippers is een zeilcruiserederij met 3 luxe zeilschepen. Elke clipper heeft een teakhouten dek, eersteklas hutten, een zwembad, een Tropical Bar en een informeel restaurant. Wij vonden het hele arsenaal aan lijnen (touwen) op het dek en de vele masten indrukwekkend en ook wel nostalgisch. De Star Flyer en Star Clipper hebben een aangename capaciteit van maximaal 166 gasten, de Royal Clipper ontvangt 227 passagiers. Wij vonden deze kleinschaligheid echt een pré: wij verbaasden ons erover hoe snel je andere mensen én het personeel leert kennen. Na 2 dagen wist de bediening al onze koffiekeuze!
Praktisch: de routes en vanaf waar vertrekken?
Star Clippers biedt ’s zomers diverse routes in de Middellandse Zee, uiteenlopend van cruises langs Spanje, Frankrijk, Italië, Portugal, Malta, Griekenland, Kroatië en Montenegro. Deze zomer zijn er 7 reizen waarbij Corsica centraal staat. Ook zijn er themacruises inclusief de Grand Prix van Monaco of Les Voiles de Saint-Tropez. ’s Winters varen de schepen in het Caraïbisch gebied en Centraal- Amerika. De voertaal van het personeel aan boord is voornamelijk Engels, maar er wordt ook Frans en Duits gesproken.
Genoeg tijd om elke bestemming te verkennen
Er wordt ’s nachts gezeild waardoor je meestal ’s ochtends bij de volgende bestemming aanmeert. Vervolgens heb je de hele dag de tijd om alles op eigen houtje te verkennen. Soms kun je ter plaatse een scooter of auto huren. Als er bij een strand wordt aangelegd dan is er watersportmateriaal zoals een kayak of supboard beschikbaar. Ander voordeel is – zeker in het hoogseizoen – dat je snel en gemakkelijk een kustplaats (zoals Saint-Tropez) kunt verkennen zonder de stress van files en parkeren.
Wat is wel en niet inbegrepen?
Het verblijf in een prima ingerichte hut met badkamer en alle maaltijden (van zeer goede kwaliteit) zijn inbegrepen. Er is een ontbijt- en lunchbuffet en een à la carte diner. ’s Avonds wordt wel verwacht dat je gekleed bent (geen shorts en slippers) en zijn er thema-avonden met een facultatieve dresscode (white night, pirate night en uiteraard Captain’s night!). Drankjes zijn niet inbegrepen, maar wij vonden de prijzen uiterst schappelijk (€16 fles huiswijn, €2,50 cappuccino). De activiteiten op het schip (yoga, mastklimmen) zijn gratis. Massages en excursies aan land zijn optionele extra’s. Het vervoer naar/van de incheckhaven is niet inbegrepen. Wij vlogen naar Nice en namen een Uber naar de haven van Cannes. De prijs voor onze zeiltrip van 1 week (7 nachten) bedroeg €2.675 p.p. Daar komt nog wel havengelden bij (€235). Klinkt best veel, maar als ik in het hoogseizoen in elk van de hierboven genoemde bestemmingen een hotel had genomen en dagelijks was gaan uiteten, dan was ik zeker duurder uit geweest.
Pluspunten van cruisen op dit zeilschip
Toegang tot kleine havens: een zeilschip zoals deze Star Flyer kan – in tegenstelling tot de grote cruiseschepen – eerder aanmeren in exclusieve havens of voor anker gaan vlak bij populaire stranden (zoals Pampelonne Plage bij Saint-Tropez). Ook wordt er altijd met zeil gevaren (tenzij totale windstilte) waardoor dit een milieuvriendelijkere optie is dan de cruise op een motorschip.
Minpuntje
De internetverbinding op zee is slecht. Of is er helemaal niet. Je kunt optioneel een Wifibundel kopen (€18) maar die is – merkten wij – heel snel op. En kijk uit: ik werd na terugkeer geconfronteerd met een fiks hogere factuur van mijn mobiele provider. Bleek dat mijn smartphone het maritiem netwerk automatisch had opgepikt en dat valt buiten de EU-regelgeving voor telecommunicatie. Dus zet je telefoon op handmatig netwerk zoeken.
Voor wie geschikt?
Wij concludeerden dat de passagiers voornamelijk bestonden uit echtparen, aangevuld met clubjes vriendinnen, moeder-dochters en enkele alleenstaanden. De gemiddelde leeftijd is zo’n 55-60 jaar, schatten we. Ook waren er enkele families aan boord met oudere kinderen en die kregen extra veel aandacht van de crew. Wij vinden de cruise niet geschikt voor gezinnen met jonge kinderen.
Zou ik het weer doen?
Voor de kwaliteit van de cruise, de service, het comfort en de overall-beleving zou ik het zeker nog een keer willen doen en dan in de Caribbean. Lijkt me een geweldige manier om de (deels Franse) tropische eilanden te verkennen. Dat wordt eerst even sparen, maar het is wel een reis die op mijn YOLO (you only live once)-lijstje komt!
Meer informatie over alle routes, data, hutten en prijzen vind je op starclippers.com
Tekst: Josee Schouten Beeld: Josee Schouten – Else Schepers
Geen reacties