Fietsen naar Parijs klonk mij altijd al magisch in de oren en ik wilde het weleens zelf gaan ontdekken. Met 4 gevulde fietstassen reed ik in maart 2019 Rotterdam uit op zoek naar fietsavontuur. Om het niet al te gek te maken had ik voor de eerste dag een route uitgezet naar Diest in België. Een prima plek voor de eerste overnachting om vanuit daar de fietsroute van Paul Benjaminse op te pakken.
Oude spoortracés en kleine dorpen
Vanuit Diest dook ik het grote zonnige onbekende in. Ik fietste over voortreffelijke fietspaden dwars door autoluwe natuurgebieden, over oude spoortracés of langs kleine dorpen. Kilometerslang rij je door de verstilde natuur. Maar na 90 kilometer was het over en denderde ik met een rotgang hectisch Namen in. In een hostel aan de Maas overnachtte ik om de volgende dag door flarden mist en in kil zonlicht de route te vervolgen. In Dinant was het pauzeren op een terras en flink ravitailleren. Na een uurtje fietsen langs de Maas zou ik het binnenland ingaan en daar zijn weinig mogelijkheden om te eten.
Nachtje in Laon
Ik volgde deels weer de route over oude spoorwegtracés. Urenlang trapte ik door verlaten bossen, afgewisseld door stenen bruggen en langs voormalige stationnetjes. Na 92 kilometer vond ik in Lompret een lief familiehotelletje. Mijn volgende stop was Laon en dat werd een uitdaging. De route liep deels door mysterieuze bossen maar het laatste stuk werd saai door het uitgestrekte landschap vol akkerbouw met een immer golvende horizon.
Laon kwam in zicht en de hooggelegen kathedraal tekende zich contrastrijk af door een openbrekende hemel. Via Airbnb boekte ik een uitstekende slaapplek in de bovenstad. Dat betekende nog wel flink klimmen na 95 kilometer. Maar absoluut de moeite waard. De heuvel van Laon verlaat je zonder te trappen, een heerlijk begin van een stille route door het typische Noord-Frans landschap.
Château de Pierrefonds
Na 60 kilometer schitterde Château de Pierrefonds in het late zonlicht terwijl ik afdaalde na wat venijnige klimpartijen die dag. Een imposant kasteel dat een bezoek absoluut waard is! Fiets door naar boven en vraag of je je fiets achter de ophaalbrug mag zetten. Kaartje kopen en je bent uren zoet in dit monumentale kasteel. Het werd al laat maar op een uurtje fietsen vond ik gelukkig nog een slaapplaats in een Airbnb in het dorp Béthisy-Saint-Martin. De volgende ochtend was ik vroeg op voor de laatste etappe, de resterende 90 km naar het nulpunt van Frankrijk (de nulmeridiaan loopt door hartje Parijs, red.).
Abbaye de Chaalis
Met frisse luchten trapte ik het dorp uit op weg naar mijn vroege lunchadres, Abbaye de Chaalis en het Musée Jacquemart André daar (niet te verwarren met het tweede museum met deze naam in Parijs, red.). Deze abdij ligt op de route, is niet te missen en moet je echt bezoeken! Vol nieuwe energie doorkruiste ik desolate dorpjes, reed over kiezelpaden om het vliegveld Charles de Gaulle heen. Ik fietste dwars door monotoon landschap en hoorde hoe langzaam het grootstedelijk gegons toenam.
De rand van Parijs
Tot het punt waar je het Canal de l’Ourcq kruist. Hier viel de wereld dan weer plots stil onder een transparant bladerdek. Ik passeerde fantastische jaren-30 villa’s, strakke architectuur van glas en beton, stoffige cementfabrieken, vervallen treinloodsen, een Roma-kamp onder blauwe rookslierten en de enorme spiegelende Géode van Parc de la Villette. Er kwamen steeds meer fietsers en wandelaars op mijn pad. De bekende stalen bruggen van de metro verschenen boven het kanaal en voordat ik het wist stond ik voor mijn eerste rode fietsverkeerslicht tussen elektrische steps, toeterende brommers en motoren, dampende bussen en duwende taxi’s.
Na wat geslalom en brutaal fietsgedrag bevond ik me opeens op een propvol plein voor de Notre-Dame! Trots en met een grote glimlach! Geen moment getwijfeld dat ik het niet zou halen en als je er dan staat is het gevoel onvergetelijk!
Praktische informatie & tips
– De fietsroute is 550 km van Rotterdam naar Parijs. Als je onderweg ook plekken wilt bezoeken, zoals ik, dan kun je zo’n 85 km (5-6 uur) per dag fietsen en doe je er dus 6 dagen over.
– De route is voor het grootste deel over fietspaden en over prima te berijden weggetjes. Soms moet je ook over D-wegen, maar dat leken net grote fietspaden omdat het tamelijk rustig was. Op de routes over de voormalige spoorwegen was ik vaak de enige. Ik denk dat de verhouding 50% fietspaden (zeker in NL en B) en 50% rustige D-wegen is. Het fietspad langs kanaal de l’Ourcq in Parijs is echt te gek. Geen auto’s en je rijdt zeker een uur langs het kanaal met alleen maar fietsers en wandelaars.
– Het is handig om de route van Benjaminse vooraf uit te zetten in je GPS, zodat je gewoon kunt doortrappen en om je heen kijken.
– Onderweg overnachtte ik in Diest, Namen en Lompret in België en daarna in Laon, Béthisy-Saint-Martin en Parijs.
– Op het eerste adres in België logeerde ik via het netwerk van ‘Vrienden op de fiets‘ – €8/jaar lidmaatschap), in Parijs sliep ik in het bohémien Hotel Eldorado in het 17e arrondissement, aan de noordkant van Parijs, waar ik mijn fiets in de tuin mocht zetten. De links naar de andere hotels en Airbnb’s staan in de tekst.
– Ik reed de route in een rustige periode en regelde de overnachtingen op de dag zelf voor de avond. Met vakanties en feestdagen kan dat problemen geven en moet je rekenen op wat kilometers extra voor een slaapplaats.
– Kamperen op een camping of bij een boer op zijn erf kan een optie zijn.
– Zorg voor voldoende eten. In sommige dorpjes is echt niets te vinden!
– Trek minimaal 1 uur uit voor zowel Château de Pierrefonds als Musée Jacquemart Andre.
– Ga niet de dag nadat je in Parijs bent aangekomen terug of gelijk door. Gooi je zware tassen eraf en pedaleer relaxed door de Lichtstad. Er zijn prachtige fietspaden langs o.a. de Seine.
LEES OOK:
Fietsvakanties in Frankrijk voor gezinnen
La Véloscénie: fietsroute van Parijs naar Mont Saint-Michel
Tekst en beeld: Ingmar Timmer
Remco -
Hoi Ingmar,
Mooie tocht volgens mij, ik ben ook van plan deze te maken, maar dan vanuit Eindhoven. Hoe ben je teruggegaan? Ik zou met de Thalys terug willen reizen, maar het is mij niet helemaal duidelijk of dit kan met een fiets.
Groet Remco
Nicky -
Hai Remco, helaas is het in de Eurostar (nog) niet mogelijk om een gewone fiets mee te nemen..(alleen vouwfietsen). In de meeste Franse TGV's kan dit wel (€10 reservering). https://www.sncf-connect.com/train/velo-a-bord#:~:text=Votre%20v%C3%A9lo%20pliant%20ou%20votre%20v%C3%A9lo%20d%C3%A9mont%C3%A9%20et%20rang%C3%A9%20dans,TER%2C%20INTERCIT%C3%89S%20et%20TGV%20INOUI.